Blog

System zakładowego planu kont

Na czym polega opracowanie zakładowego planu kont?

Na czym polega opracowanie zakładowego planu kont?

Zakładowy plan kont to wewnętrzny system, wedle którego firma rejestruje aktywa, pasywa, a także zdarzenia gospodarcze. Nosi on nazwę planu kont i może powstawać albo na etapie rozpoczynania działalności, albo wprowadzania pełnej księgowości. Zazwyczaj czyni się go według pewnego wzorca, wymaga on jednak dostosowania do charakteru działalności przedsiębiorstwa.

Jakie warunki musi spełniać zakładowy plan kont?
Podmioty prowadzące pełną księgowość zobligowane są do posiadania zakładowego planu kont tworzonego zgodnie z Ustawą o rachunkowości. Proces jego stworzenia jest pracochłonny, dlatego zazwyczaj zajmuje się nim główny księgowy, usługa ta może zostać także zlecona podmiotom zewnętrznym. Także w naszej firmie specjalizujemy się w świadczeniu usług pełnej księgowości, w tym opracowywaniu planu kont na potrzeby danej jednostki gospodarczej. Przyjęty system musi być jasno określony w załączniku, który ma stanowić jeden z elementów opisujących przyjętą przez firmę politykę rachunkowości.

Załącznik ten zawiera:

spis kont księgi głównej (konta syntetyczne),

zasady tworzenia oraz funkcjonowania kont pomocniczych (konta analityczne),

metody wyceny i ewidencjonowania majątku firmy,

zasady amortyzacji,
ramowy plan kont dla firm produkcyjnych oraz usługowych.

W firmach tradycyjnie tworzy się 9 zespołów kont, którym nadaje się numery od 0 do 8.

Wzorcowy plan składa się z:

Zespół 0 czyli majątek trwały

Zespół 1 czyli środki pieniężne i inne aktywa pieniężne

Zespół 2 czyli rachunki i roszczenia

Zespół 3 czyli materiały oraz towary,

Zespół 4 czyli koszty wg. rodzajów,

Zespół 5 czyli koszty wg miejsc powstawania

Zespół 6 czyli rozliczenia międzyokresowe kosztów,

Zespół 7 czyli przychody i koszty ich uzyskania,

Zespół 8 czyli fundusze, rezerwy finansowe oraz wynik finansowy.

Opracowanie zakładowego planu kont wymaga znakomitej znajomości Ustawy o rachunkowości, a także specyfiki działalności danej firmy. Dlatego też, aby system ten był sprawny i funkcjonował prawidłowo, powinien zostać stworzony przez specjalistów.


Księgowość

Czym jest pełna księgowość?

Pełna księgowość, to najprościej mówiąc bardziej zaawansowana forma prowadzenia księgowości. W księgach rachunkowych ewidencjonowane są wszystkie operacje, jakich dokonuje dana firma. Księgowość pełna daje szerszy obraz na to, jak ona prosperuje. W księgach widać nie tylko dochody, przychody i koszty, ale można znaleźć też informacje o kapitale, środkach trwałych, magazynowych itp. Księga rachunkowa to cały zestaw dokumentów, obejmujących księgę główną, ale też księgi pomocnicze, dzienniki, zestawienia i inwentarze….
Więcej…


Jak działają tzw. biura wirtualne

Jak działają tzw. biura wirtualne?

Usługi określane jako wirtualne biuro obecne są na rynku od lat, jednak dopiero w ostatnim czasie cieszą się one zwiększoną popularnością, szczególnie ze względu na wzrost liczby osób wykonujących pracę na własny rachunek. Nie mając możliwości zarejestrowania firmy np. w wynajmowanym przez siebie mieszkaniu, decydują się one na skorzystanie właśnie z usług wirtualnego biura, które – poza samym adresem – gwarantuje im kilka kluczowych i niezwykle praktycznych udogodnień….
Więcej…


Facebook

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Rozumiem i akceptuję