Blog

Lista płac

Lista płac – czym jest i jak są sporządzić

Lista płac jest dokumentem księgowym, który stosuje się w rachunkowości, potwierdzając naliczenie wynagrodzenia dla pracowników wraz ze wszystkimi obowiązującymi składkami płacowymi zarówno pracodawcy jak i pracownika. Nie ma nakazu sporządzania listy płac, jednakże praktycznie wszyscy przedsiębiorcy tworzą ją co miesiąc, aby na jej podstawie wypłacać wynagrodzenie. Lista płac to również punkt wyjścia dla prawidłowego wypełnienia deklaracji podatkowej oraz dokumentów ubezpieczeniowych. Służy także poprawnemu zaksięgowaniu płac. Posiłkując się listą płac, ustala się wynagrodzenie za pracę dla poszczególnych pracowników, ponadto umożliwia ona dokonanie wypłaty pensji w konkretnym dniu w ciągu miesiąca. Listę płac, jak i całą obsługę księgową może przejąć zewnętrzne biuro rachunkowe.

Z jakich elementów składa się lista płac

W żadnej ustawie nie ma wyszczególnionych elementów jakie powinny znaleźć się w liście płac. Jednak praktyka kadrowa wykształciła pewne elementy, które znajdują zastosowanie przy sporządzaniu listy płac. Do takich elementów należą nazwa, adres oraz numer NIP pracodawcy, symbol oraz numer kolejnych list płac, okres za który lista jest sporządzana, oznaczenie daty wypłaty wynagrodzenia. Ponadto obowiązkowym elementem są imiona i nazwiska pracowników. Ważne są również składniki wynagrodzeń występujące w danej firmie. Zalicza się do nich m.in. wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie urlopowe, ekwiwalent za niewykorzystany urlop, premie, dodatki, nadgodziny, wynagrodzenie brutto stanowiące podstawę składek ZUS, koszty uzyskania przychodów, ulgi podatkowe, itd.


Facebook

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Rozumiem i akceptuję