Blog

Rodzaje faktoringu

Rodzaje faktoringu – który wybrać?

Jeżeli prowadzisz firmę zajmującą się sprzedażą towarów lub usług innym przedsiębiorcom, a przy tym wystawiasz faktury z  odroczonym terminem płatności, to z całą pewnością płynność finansowa twojego biznesu zaprząta ci głowę na co dzień. W utrzymaniu płynności finansowej bardzo pomocna będzie usługa factoringu. Do wyboru mamy factoring pełny i niepełny. Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest rodzaj lokowania ryzyka niewypłacalności naszych odbiorców. Każda firma jest inna, dlatego przy wyborze rodzaju factoringu należy zastanowić się nad indywidualnymi potrzebami.

 

Faktoring pełny i niepełny

Faktoring pełny (inaczej nazywany bez regresu) polega na przejęcie przez faktora ryzyka niewypłacalności kontrahentów, których obejmuje umowa faktoringu.  Dzieje się tak za sprawą ubezpieczenia należności przez faktora, bądź ewentualnie polisy ubezpieczenia, która jest zawarta pomiędzy przedsiębiorcą a ubezpieczycielem. W każdym z przypadków, podpisując umowę faktoringu pełnego pozbywamy się ryzyka braku zapłaty przez odbiorców za dostarczony towar czy usługę.

Faktoring niepełny (inaczej nazywany z regresem) polega na wykupie przez faktora należności z pominięciem przejęcia ryzyka niewypłacalności odbiorców naszej firmy. Klient, czyli w tym przypadku my, jesteśmy odpowiedzialni za wypłacalność kontrahentów. W przypadku braku płatności odbiorcy w terminie wymagalności faktury, klient zobowiązany jest do zwrotu faktorowi sumy zaliczki wypłaconej na wykupu należności (okres regresu).

 

Czym kierować się wybierając rodzaj factoringu?

Faktoring pełny wybierają firmy stawiające na szybki rozwój, pozyskujące nowych klientów nie tylko w kraju, ale i zagranicą, przy równoczesnym zapewnieniu maksimum bezpieczeństwa dla swojej działalności. Jak pokazują statystyki, ryzyko braku płatności często rośnie, kiedy nasz biznes wychodzi poza granice kraju.

Faktoring niepełny sprawdzi się najlepiej, kiedy współpracujemy ze stałymi partnerami handlowymi w rozproszonej strukturze. Nie każdy jednak biznes może pochwalić się stałym gronem kontrahentów.


Facebook